Algemeen
Nieuwsbrief mei 2024
Nieuwsbrief mei 2024
Vennewater Open!
Aanstaande zaterdag, 18 mei, vindt het Vennewater Open plaats. Er zijn ruim 60 deelnemers die van veel verschillende verenigingen komen. Uiteraard nemen ook van onze club de nodige spelers deel. Het wordt ongetwijfeld een boeiend en spannend toernooi en dus zeer aantrekkelijk om eens een kijkje te komen nemen.
Het toernooi begint al om 08.30 en zal pas in de avond afgesloten worden. Dan worden ook de finalewedstrijden gespeeld.
Door omstandigheden is er dringend behoefte aan mensen die even een bardienst willen doen. Dus je hiervoor melden is zeer welkom! Bel of app dan even met Arko de Betue: 06 15017104.
Peter van Balen gestopt als voorzitter, maar blijft actief!
Op de Algemene Leden Vergadering op 17 april is Peter van Balen na 6 jaar voorzitterschap daarmee gestopt, maar gaf aan zeker actief te zullen blijven voor onze vereniging, waarvoor dank en waardering! Peter kreeg van Gerard Blom (namens het bestuur van de vereniging) en van Peter Visser (namens het bestuur van de Stichting) een 'aardigheidje' uitgereikt:
Peter blikt terug op zijn voorzitterschap:
Ik heb op woensdag 17 april afscheid genomen als voorzitter van onze vereniging. Ik heb dat 2 periodes van 3 jaar met veel plezier gedaan en terugkijkend hebben we toch veel bereikt. Het was nooit mijn bedoeling of ambitie om voorzitter te worden. Ik vind training geven en toernooien organiseren veel leuker. Maar toen ik begon was er sprake van een kleine crisis. Er was geen voorzitter (nu trouwens ook niet, al is er nu tijdelijk een interim voorzitter: Mark Assenberg) en was de relatie met het bestuur van de Stichting verre van optimaal. Dat laatste hebben we gelukkig redelijk snel kunnen herstellen en er zijn nu goed functionerende en collegiaal opererende besturen. Binnen de mogelijkheden die Stichting en Vereniging hebben, proberen we elkaar zoveel als mogelijk te helpen met in het achterhoofd ieders eigen verantwoordelijkheid: Het beheer en onderhoud van de opstal (bestuur Stichting) en het voortbestaan en de ontwikkeling van de vereniging (bestuur VBH). Daarvoor zijn de afspraken versimpeld en is het duidelijker geworden waar die verantwoordelijkheden liggen. Dat helpt enorm.
We hebben in de afgelopen 6 jaar top badminton kunnen spelen al is dat maar kort geweest. Zoals verwacht kun je dat doen met instroom van buiten de vereniging maar dat vasthouden of verder ontwikkelen is heel lastig. Dat zien we ook bij andere verenigingen om ons heen. Zeker met de beperkte financiële mogelijkheden dien je als breedtesport vereniging je plaats te kennen, maar het was wel leuk om bij thuiswedstrijden van het eerste team de hele hal vol te zien met belangstellenden, waaronder ook jeugd. De sfeer die hiermee werd gerealiseerd was stimulerend. Nu staan we weer met beide voeten op de grond en gaan we door waar we goed in zijn. Dat is o.a. de jeugd enthousiast maken voor onze mooie sport en vandaar uit de vereniging verder uitbouwen. De Corona periode was zwaar en daar wil ik het verder bij laten.
Inmiddels is de interne organisatie van onze vereniging volgens mij goed op orde. We hebben de beleidsstukken die we nodig hebben (actuele statuten, een beleid voor veilig sporten, een huishoudelijk reglement, een plan voor het werven en behouden van leden en een plan voor de communicatie). Als Vennewater Badminton Heiloo hebben we gelukkig veel actieve groepen vrijwilligers (Technische Commissie, Competitiecommissie, Jeugdcommissie, Kantinecommissie, Recreanten contactpersonen, toernooiorganisatie, trainers, vertrouwenspersonen en bestuur). En we lijken weer wat te groeien in leden aantal. Dat is mooi en de ambitie om de 300 leden weer te halen is niet van tafel.
Ikzelf ga de komende tijd me weer bezig houden met training geven, in ieder geval aan nieuwe leden. En verder wil ik graag met wat mensen werken aan het werven van die nieuwe leden. Dus gestopt als voorzitter maar zeker nog niet gestopt met onze mooie vereniging!
We ontmoeten elkaar vast nog wel in de hal.
Terugblik op Algemene Leden Vergadering van 17 april
Op deze vergadering is geanimeerd gesproken over het jaarverslag van 2023, de financiële situatie van onze club, het huishoudelijk reglement, de bestuurssamenstelling en het communicatieplan. Een aantal hierbij behorende documenten zijn terug te vinden op onze website. Soms apart bij ‘Wat wij hebben geregeld’, soms onder de Algemene Leden Vergadering (waarvoor je moet zijn ingelogd). Ook de notulen van de ALV zijn er terug te vinden.
Uit de bespreking kwam naar voren dat zowel de Stichting van de Hal als de Vereniging dit jaar een begrotingstekort hebben en dat er naarstig gepoogd zal worden voor 2025 een sluitende begroting aan te bieden.
Het voorgestelde Huishoudelijk Reglement werd aangenomen en kan dienen als naslagwerk voor allerlei praktische aangelegenheden.
Omdat volgens de statuten het bestuur niet uit minder dan 3 personen mag bestaan en omdat, zoals hierboven al in het verhaal van Peter van Balen naar voren komt, er geen nieuwe bestuurskandidaten waren aangemeld, werd het voorstel van Mark Assenberg om interim voorzitter te willen zijn aangenomen. Hij zal samen met een aantal mensen (die een werkgroep vormen), gaan zoeken naar leden die een bestuurstaak op zich willen nemen. Net voor het versturen van deze nieuwsbrief heeft Brigitte Schutzelaars aangeboden tijdelijk als interim secretaris van het bestuur te willen fungeren wat een welkome aanvulling is om alle taken van het bestuur goed te kunnen uitvoeren.
Black Light Toernooi
In een speciale nieuwsbrief in april is al uitvoerig aandacht besteed aan het Black Light toernooi. Maar nu de deadline voor het inschrijven gaat naderen toch nog weer even een oproep om er aan deel te nemen!
Het Vennewater Blacklight Toernooi voor leden van onze club is op zaterdag 6 juli. In de middag is dat van 13 - 17 uur voor de jeugd. Inschrijven kan nog tot 13 juni: jcvennewater@gmail.com.
Op zaterdagavond is het toernooi voor de volwassenen. Inschrijven hiervoor kan eveneens tot 13 juni per mail: roelofs.ferry@gmail.com.
Voor zowel de jeugd als voor de volwassenen geldt dat er alleen dubbels en mixen worden gespeeld. Een partner zoeken is niet nodig. Er wordt met de indeling rekening gehouden met ieders niveau. De inschrijving kost €15 per persoon.
Op zondag 7 juli is er een open toernooi met dubbels en mixen. Hierbij zijn dus ook spelers van andere clubs van harte welkom. Er wordt de hele dag gespeeld met als afsluiting een Indonesische catering. Er worden voor dit toernooi 3 speelsterktes gehanteerd: A (4e divisie en hoger), B (5e en 6e divisie), C (7e divisie en lager). Iedereen, van beginners tot professionals, kan dus wel een passende speelsterkte vinden. Het inschrijfgeld bedraagt 15 euro voor 1 onderdeel en 20 euro voor 2 onderdelen. En als je ook mee wilt blijven eten zijn de bijkomende kosten 15 euro per persoon. Inschrijven gaat het makkelijkst via https://www.toernooi.nl/tournament/66C75C17-F99E-4019-B118-D3604F564AFC. Mocht dat niet lukken, dan graag een duidelijke e-mail met benodigde informatie naar vbhblacklight@gmail.com.
Zomer openstelling
Net zoals vorig jaar is er ook nu weer een openstelling van de hal in de maanden juli en augustus.
Voor de recreanten is dat op:
- zondagmorgen van 09.00 - 12.00
- donderdagmiddag van 13.00 - 16.00
- donderdagavond van 19.30 - 22.30
Voor de competitiespelers is het op:
- dinsdagavond van 19.30 - 22.30
- vrijdagavond van 19.30 - 22.30
De kosten per speeltijd zijn €5 voor de recreanten en €7,50 voor de competitiespelers (vanwege het gebruik van veren shuttles).
Bouw van een tweede sporthal voor de bestaande sporthal!
Uit overleg met de projectleider van de bouw van de nieuwe sporthal: Arjan van Koolwijk, kwam het volgtende naar voren:
- het verplichte archeologisch onderzoek heeft inmiddels plaats gevonden (en geen bijzonderheden opgeleverd)
- de start van de bouw zal naar verwachting eind augustus zijn
- de oplevering zal tien maanden later zijn, dus ongeveer mei 2025
- voor het kunnen plaatsen van allerlei bouwmaterialen e.d. zal een groot deel van de parkeerplaats afgesloten gaan worden
- vervangende parkeerruimte is te vinden aan de Vennewatersweg; dat zal met borden in de omgeving worden aangegeven (als je daar parkeert kun je lopend zonder omweg naar onze hal)
- voor onze leden is evenwel aan te raden zoveel mogelijk met de fiets naar de hal te komen
- binnenkort zal een voorlichtingsbijeenkomst worden gepland waar alle geïnteresseerden welkom zijn, dus ook onze leden
Competitie
Voor de jeugd is duidelijk dat er een aantal spelers doorstromen naar de senioren. Hopelijk komen hiervoor de nodige nieuwe spelers voor terug. Bij deze dan ook een oproep aan alle leden die jonge kinderen hebben om badminton bij ons te promoten! Uiteraard voor de eigen kinderen, maar ook voor hun vriendjes en vriendinnetjes!
Het aantal jeugdteams zal waarschijnlijk iets minder zijn dan nu, maar hangt af van de aanmeldingen van nieuwe leden.
Voor de senioren is nu bekend dat er komend seizoen 6 gemengde teams zullen zijn. Er is aldus geen herenteam meer. De 2 teams die nu meedoen aan de voorjaarscompetitie doen dat met veel plezier. Zij verkeren in de middenmoot van hun poules.
De competitie zal zowel voor de jeugd als voor de senioren half september starten.
De training voor zowel de jeugd als voor de senioren begint al voordat iedereen weer kan gaan spelen in de hal.
AH statiegeld actie
De statiegeld actie bij Albert Hein heeft voor de eerste 2 weken van april in totaal €176,20 opgebracht. Een heel mooi bedrag. In oktober geldt de actie voor de hele maand en dan kan er naar verwachting zeker een nog hoger bedrag uit komen!
Varia
- De eerste speeldatum in het nieuwe seizoen is zondag 1 september.
- Het schoonmaakbedrijf dat onze hal schoonhoudt heeft te kennen gegeven hiermee te zullen stoppen; vraag is dan ook wie van onze leden dit zou willen overnemen of een idee heeft voor een ander schoonmaakbedrijf, dat graag z.s.m. via de mail doorgeven aan Gré van der Wardt: vennewater81@gmail.com
- Idee is om in het komende seizoen weer een AED cursusavond te organiseren: als je hiervoor belangstelling hebt, geef dat dan door aan voorzitter@badmintonvennewater.nl
- Sponsorkliks zoals op de homepage van de website is te vinden wordt gebruikt door onze leden want onlangs is daardoor een sponsorbedrag van €57 aan ons overgemaakt. Alle beetjes helpen echt dus bij deze de suggestie aan allen om bij online aankopen eerst even te kijken of je dat zou kunnen doen via de link van Sponsorkliks op de website.
De volgende nieuwsbrief zal vanwege de vakantie verschijnen in augustus.
« Terug